W świecie sztuki, wartość obrazu jest zmienna i zależy od wielu czynników. To, co dla jednej osoby może wydawać się bezcennym dziełem, dla innej może mieć wartość jedynie sentymentalną. Jednak istnieją pewne uniwersalne kryteria, które mają wpływ na wycenę obrazów.
Co wpływa na cenę obrazu?
Inwestowanie w dzieła sztuki nie jest sposobem na szybki zysk, ale długotrwałą strategią inwestowania, która może zakończyć się dużym zyskiem. W jakie obrazy warto inwestować? Wycena obrazu przez specjalistów jest zależna od wielu czynników. Cena obrazu to nie tylko ilość zużytych materiałów oraz ilość poświęconego na niego czasu. Najczęściej wiąże się ona z autorem oraz historią dzieła, jednak nie są to jedyne czynniki, wpływające na jego wartość.
Cena obrazu – autor
Bez wątpienia, jednym z najważniejszych czynników wpływających na wartość obrazu jest jego autor. Dzieła znanych i cenionych artystów, takich jak Vincent van Gogh, Pablo Picasso czy Leonardo da Vinci, osiągają na aukcjach rekordowe ceny. Imię i nazwisko artysty to często pierwsze, co przykuwa uwagę kolekcjonerów. Na cenę obrazu wpływa także podpis, te, na których znajduje się on z przodu dzieła osiągają wyższą cenę, niż te z podpisem z tyłu lub bez niego. Wysokie ceny osiągają także obrazy polskich malarzy – Stanisława Wyspiańskiego, Jana Matejki, Józefa Chełmońskiego i Henryka Siemiradzkiego.
Cena obrazu – wyjątkowość dzieła i czas powstania
Wyjątkowość dzieła sztuki znacząco wpływa na jego wartość. Im rzadszy i bardziej unikatowy jest obraz, tym wyższa może być jego cena. To dotyczy zarówno dzieł jednego artysty, jak i całej epoki czy stylu.
Duży wpływ na cenę obrazu ma także czas jego powstania. Najwyżej cenione są prace z dojrzałego okresu działalności malarza, posiadające charakterystyczne dla jego sztuki cechy. Niższe ceny osiągają dzieła wykonywane na studiach lub podczas nauki w akademiach artystycznych. Dzieła, które powstały pod koniec życia artysty także osiągają niższe ceny, ponieważ często traciły na jakości technicznej i kompozycyjnej.
Cena obrazu – historia dzieła
Historia obrazu, znana również jako jego proweniencja, ma ogromne znaczenie dla kolekcjonerów. Dzieła, które były częścią znaczących kolekcji lub miały ciekawą historię zmiany właścicieli, mogą być bardziej pożądane. Na cenę obrazu wpływa jego powiązanie ze szczególnymi momentami w historii, rola w życiu twórcy. Pochodzenie może także potwierdzić autentyczność dzieła.
Autentyczność dzieła, a cena obrazu
Każdy kolekcjoner oraz dom aukcyjny będzie zwracał uwagę na autentyczność dzieła, ponieważ to także wpływa na cenę obrazu. Na rynku można spotkać wiele kopii dzieł wykonanych z niezwykłą starannością. Warto pamiętać, że obraz nieoryginalny nie może podlegać wycenie oraz sprzedaży, świadome wprowadzanie w obieg falsyfikatów jest niezgodne z prawem.
Cena obrazu – rodzaj dzieła
Konkretne rodzaje obrazów cieszą się większym zainteresowaniem od pozostałych, są to: pejzaże, martwa natura, autoportrety oraz malarstwo olejne.
Cena obrazu olejnego
Obrazy olejne to jedne z cenniejszych dzieł. Wpływa na to ich wysoka trwałość i możliwość przetrwania w niezmienionym stanie przez długie lata. Obrazy olejne uznawane są także za najbardziej szlachetne. Jakość podłoża malarskiego także wpływa na cenę obrazu olejnego – obraz na desce mahoniowej może być warty więcej niż ten namalowany na sklejce lub płycie. Prace na papierze, wykonane w technice akwareli czy pasteli zazwyczaj nie uzyskują tak wysokich cen jak obrazy olejne. Istnieją jednak autorzy, którzy nie korzystali z technik olejnych, a ich dzieła biją rekordy na aukcjach sztuki, np. Stanisław Wyspiański, który z powodu uczulenia na biel ołowiową, wykorzystywał głównie technikę pastelu.
Ile kosztuje obraz?
Na pytanie o cenę obrazu nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ na wartość dzieła wpływ ma wiele czynników. Dodatkowo na jego wartość wpływają także obecne trendy. Rynek sztuki jest dynamiczny i zmienny. Moda na danego artystę często napędzana jest przez kulturę masową, np. produkcje filmowe. Jeżeli zależy nam na rzetelnej wycenie obrazu warto zwrócić się do specjalistów.